گزارش 9 ماهه 2017
– افزایش 7.9 درصدی فروش بر حسب ارز محلی (6.8% بر حسب فرانک سوییس) به 4627.5 میلیون فرانک سوییس
– رشد در تمام مناطق
– سود عملیاتی (EBIT) تا 113.2%، سود خالص 14.9% بیشتر
– استراتژی رشد با تاسیس دو شعبه دیگر، چهار کارخانه جدید و خرید 3 شرکت ادامه یافت
– تایید اهداف سالیانه 2017- پیشبینی میشود فروش سالیانه برای اولین بار به بیش از 6 میلیارد فرانک سوییس برسد.
با رشد 7.9 درصدی فروش بر حسب ارز محلی، سیکا به استراتژی رشد خود در 9 ماه اول سال مالی جاری با موفقیت ادامه داد و به فروش بیسابقه 4627.5 میلیون فرانک سوییس رسید. تاسیس دو شعبه، افتتاح چهار کارخانه جدید و خرید سه شرکت به عنوان بخشی از اهداف استراتژی تا سال 2020 بود. این کار با هدف تداوم گسترش مناطق و بازارهای تجاری رو به رشد انجام شد. رشد فروش بر حسب فرانک سوییس در 9 ماهه گذشته و با احتساب اثر منفی نرخ ارز (به میزان 1.1- درصد) به 6.8% رسید.
افزایش حاشیه سود و سود خالص به بالاترین مقدار
در سه ماهه سوم، سیکا برای بیست و سومین بار رشد حاشیه سود خود را اعلام کرد. این دستاورد بزرگ در نتیجهی اجرای مدل رشد سیکا حاصل شد. حجم تولید سریعتر از هزینههای عملیاتی افزایش یافت و در نتیجه اثرات منفی ناشی از نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه جبران شدند. بنابراین، سود عملیاتی و سود خالص در 9 ماه اول سال 2017 به بالاترین مقادیر خود رسیدند. سود عملیاتی (EBIT) با بهبود 13.2 درصدی به 669 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 591.2 میلیون فرانک سوییس). سود خالص 14.9% رشد یافت و به 477.4 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 415.5 میلیون فرانک سوییس).
پائول شولر، مدیر عامل سیکا: «افزایش 7.9 درصدی فروش، که حد بالای محدوده هدفگذاری شده ما به حساب میآید، و همچنین افزایش ناگهانی 14.9 درصدی سود خالص نشان میدهند که مدل رشد به درستی در حال اجرا است و نتایج بیسابقهای حاصل کرده است. ما به زودی وارد اقتصادهای در حال رشد میشویم و جای پای خود را در بازارهای توسعه یافته محکم میکنیم. به این طریق میتوانیم محصولات خود را برای تمام مراحل ساختمانسازی، از پروژههای جدید گرفته تا پروژههای ترمیمی، به فروش برسانیم. این سیاست با نرخ رشد دو رقمی در اروپای شرقی، آفریقا، آمریکای شمالی و منطقه اقیانوس آرام همراه بوده است. این نرخ رشد بسیار بیشتر از نرخ رشد بازار در بسیاری از کشورها است. در بخش خودرو، از روند جهانی به سمت خودروهای سبک بهره میبریم و دوباره به رشد فروش دو رقمی دست یافتیم.»
رشد در تمام نواحی
فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) در 9 ماهه اول 6.5% افزایش یافت (سال قبل: 5.3%). بازارهای اصلی در فرانسه، ایتالیا، و بریتانیا به نرخ رشد ثابتی دست یافتند. اروپای شرقی و آفریقا به نرخ رشد دو رقمی رسیدند. دارالسلام در تانزانیا شاهد راهاندازی اولین کارخانه تولید افزودنی های بتن بود. تولید افزودنی بتنی و ملاط در آلماتی قزاقستان به مکان جدید و بزرگتر انتقال یافت. در کارخانه واقع در لوبنیا در نزدیکی شهر مسکوی روسیه، خط تولید جدیدی برای غشاهای PVC راهاندازی شد. اخیراً، با افتتاح کارخانه ملات و افزودنی های بتن در لاهور پاکستان، ظرفیت تولید در این کشور افزایش یافت. علاوه بر این، حضور سیکا در غرب آفریقا با تاسیس شعبه جدید در سنگال تقویت شد.
در 9 ماهه اول، شرکت بیتبائو دور در اتریش خریداری شد. این شرکت در زمینه عرضه سیستمهای آببندی فعالیت دارد. شرکت اِی بی سی سیلنتز نیز در ترکیه خریداری شد. این شرکت، سازنده درزگیر و چسب برای تکمیل فضای داخلی است. شرکت سرمایهگذاری KVK واقع در شهر پراگ، پایتخت چک، نیز به گروه سیکا پیوست. این شرکت در زمینه تولید سیستمهای آببندی و پوشش بام و همچنین انواع ملاتها فعالیت میکند.
بیشترین رشد با نرخ 16.7% دوباره در آمریکای شمالی ثبت شد (سال گذشته: 9.9%). 8.2 درصد از این رشد به خریدهای انجام شده مربوط میشد. سیکا حجم تجارت خود در ایالات متحده آمریکا را بطور چشمگیری افزایش داد و به نرخ رشد حدود 20% رسید. بنابراین، نرخ رشد شرکت در این بازار بسیار سریعتر از بازار ساختمانسازی بود. سرمایهگذاریهای هدفمند در آمریکای شمالی کمک زیادی به این عملکرد تجاری مثبت کردند. توسعه سازمان فروش، خریداری شرکتها و گسترش چشمگیر زنجیره تامین با راهاندازی کارخانههای جدید در نزدیکی کلان شهرهای در حال توسعه از جملهی این سرمایهگذاریها هستند. در طی این دوره، سهام شرکت آرمکس اوپریتینگ (با مسئولیت محدود) خریداری و، به این ترتیب، این شرکت به گروه سیکا ملحق شد. این شرکت آمریکایی در زمینه تولید عایقهای پلی ایزو برای ساختمان (بام و دیوار) فعالیت دارد.
فروش در ناحیه آمریکای لاتین در 9 ماهه اول 1.7% رشد یافت. این مقدار در دوره مشابه سال قبل 5.6% بود. برخی از کشورهای بزرگ منطقه، مانند مکزیک و آرژانتین، عملکردی بالاتر از حد معمول داشتند. در برزیل، شرایط سخت اقتصادی و سیاسی بر عملکرد تجاری شرکت تاثیر منفی گذاشت. بعلاوه، فعالیتهای ساخت و ساز، در کشورهایی که به مواد اولیه وابسته هستند، با کاهش همراه بود. زنجیره تامین در مکزیک، از طریق سرمایهگذاری در کارخانه جدید تولید ملات و افزودنی های بتنی در شهر کوتزاکولکاس، بیشتر توسعه داده شد. حضور سیکا در آمریکای مرکزی نیز با تاسیس شعبه در السالوادور تقویت شد.
فروش در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه 4.8% افزایش یافت (سال قبل: 3.8%). بازارهای آسیای جنوب شرقی، بجز اندونزی و سنگاپور، به نرخ رشد بالایی دست یافتند. در سنگاپور، سرمایهگذاری در پروژههای مسکونی دولتی و در اندونزی، سرمایهگذاری در زیرساختها، در سطح پایینی باقی ماندند. در چین، صنعت ساخت و ساز ثابت باقی ماند و باعث شد سیکا به نرخ رشد تک رقمی بالایی دست یابد.
چشم انداز 2017
اهداف استراتژیک تعیین شده برای سال 2020 با موفقیت در 9 ماهه اول 2017 تحقق یافتند و به دستاوردهای بیسابقهای منجر شدند. این عملکرد قوی باعث شد هدف تعیین شده برای کل سال در 9 ماه اول محقق شود- یعنی افزایش 6 تا 8 درصدی فروش برای اولین بار و دستیابی به فروش بالای 6 میلیارد فرانک سوییس. قیمتهای ناپایدار و صعودی مواد اولیه چالش بزرگی در سال جاری بود. پیشبینی میشود سود عملیاتی (EBIT) برای بار دیگر با نرخ بالایی افزایش یابد و در سال 2017به 880 میلیون تا 9000 میلیون فرانک سوییس برسد. نتیجه نامعلوم تلاش سنت گوبین برای خرید سهام باعث شده است تا آیندهای نامطمئن در راه باشد.
تقویم مالی
فروش خالص 2017: سه شنبه، 9 ژانویه 2018
کنفرانس خبری/ تحلیلی برای ارائه دستاوردهای 2017: جمعه، 23 فوریه 2018
فروش سه ماهه اول 2018: سه شنبه، 17 آوریل 2018
پنجاهمین جلسه عمومی سالیانه: سه شنبه، 17 آوریل 2018
گزارش شش ماهه اول 2018: پنجشنبه، 26 جولای 2018
گزارش 9 ماهه اول 2018: پنجشنبه، 25 اکتبر 2018