• رشد فروش 8.1 درصدی (6.7% بر حسب فرانک سوییس) که بالغ بر 2994.9 میلیون فرانک سوییس می‌شود
  • رشد در تمام نواحی
  • سود خالص تا 16% که بالغ بر 285.7 فرانک سوییس می‌شود
  • تداوم استراتژی رشد با تاسیس شعبه جدید، افتتاح سه کارخانه جدید و خرید بیتبائو دور در اتریش
  • تایید اهداف سالیانه مبنی بر رشد فروش 6 تا 8 درصدی و رشد بالای سودآوری

با رشد فروش 8.1 درصدی بر حسب ارز محلی، سیکا به استراتژی رشد خود در نیمه اول سال 2017 با موفقیت ادامه داد و به فروش بی‌سابقه 2994.9 میلیون فرانک سوییس رسید. سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در تولید محصولات جدید، شعبه و کارخانه‌های جدید به عنوان بخشی از استراتژی رشد سیکا محرک‌های رشد را فراهم آورند. در نیمه اول سال، تاثیر منفی نرخ ارز (-1.4 درصد) باعث کاهش رشد فروش شد و بر حسب فرانک سوییس به 6.7 درصد رسید.

افزایش سود خالص به 16%

روند مثبت توسعه در شش سال اخیر نیز در نیمه اول 2017 ادامه یافت. رشد حجم تولید، کاهش هزینه و تنظیم قیمت‌ها باعث بهبود هر چه بیشتر حاشیه سود شد و اثرات منفی نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه را تا حدودی جبران کرد. در نتیجه، سود عملیاتی و سود خالص در نیمه اول سال به مقادیر بی‌سابقه‌ای رسیدند. سود عملیاتی (EBIT) 13.7% (48.4 میلیون فرانک سوییس) افزایش یافت و به 402.1 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 353.7 میلیون فرانک سوییس). سود خالص نیز 16% افزایش یافت (39.4 میلیون فرانک سوییس) و به 285.7 میلیون فرانک سوییس رسید (سال قبل: 246.3 فرانک سوییس).

پائول شولر، مدیر عامل سیکا: «با افزایش 8.1 درصدی فروش و افزایش 16 درصدی سود خالص، ما همچنان با موفقیت به استراتژی رشد خود ادامه می‌دهیم. ما در اروپای شرقی، آفریقا، آمریکای شمالی، آرژانتین، منطقه اقیانوس آرام و در صنعت خودرو به نرخ رشد دو رقمی رسیدیم و رشد ما در بسیاری از کشورها از رشد بازار آن‌ها سریع‌تر بوده است. عملکرد مثبت در نیمه اول 2017، افتتاح شعبه بیشتر، و راه‌اندازی سه کارخانه جدید همگی ما را یک قدم به رسیدن به اهداف استراتژیک 2020 نزدیک می‌کنند. موفقیت سیکا مدیون تلاش تیمی است. به لطف تعهد کارکنان و قدرت مدل رشد سیکا، می‌توانیم چشم انتظار عملکرد تجاری بهتر در نیمه دوم 2017 باشیم.»

رشد در تمام نواحی

در نیمه اول سال، فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) 7% افزایش یافته است (سال قبل: 6.6%). بازارهای اصلی در آلمان، فرانسه، سوییس، ایتالیا و بریتانیا با رشد ثابتی همراه بودند. اروپای شرقی و آفریقا به نرخ رشد دو رقمی دست یافتند. شرکت اتریشی بیتبائو دور، که تولید کننده سیستم‌های آب‌بندی است، توسط سیکا خریداری شد. کارخانه‌ای جدید نیز برای تولید افزودنی های بتن در تانزانیا افتتاح شد. شعبه دیگری نیز در سنگال بازگشایی شد. در قزاقستان، تولید افزودنی بتن و ملات در آلماتی به مکانی بزرگتر انتقال یافت.

بیشترین رشد با نرخ 17.4% در آمریکای شمالی حاصل شد (سال گذشته: 12.7%). 8.7 درصد از این رشد به خریدهای انجام شده مربوط می‌شد. سیکا حجم تجارت خود را در ایالات متحده آمریکا بطور چشمگیری افزایش داد و به نرخ رشد دو رقمی حدود 20% رسید. بنابراین، نرخ رشد شرکت در این بازار بسیار سریع‌تر از بازار ساختمان‌سازی بود. سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در آمریکای شمالی در چند سال گذشته کمک زیادی به این عملکرد تجاری مثبت کرد. توسعه کادر فروش، خرید شرکت‌ها و گسترش زنجیره تامین با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در نزدیکی کلان شهرهای در حال توسعه از جمله‌ی این سرمایه‌گذاری‌ها هستند.

فروش در ناحیه آمریکای لاتین در نیمه اول سال 2.7% رشد یافت. این مقدار در دوره مشابه سال قبل 5.9% بود. برخی از کشورهای بزرگ منطقه، مانند مکزیک و آرژانتین، عملکردی بالاتر از حد معمول داشتند. در برزیل، شرایط سخت اقتصادی و سیاسی بر عملکرد تجاری شرکت تاثیر منفی گذاشت. بعلاوه، فعالیت‌های ساخت و ساز، در کشورهایی که به مواد اولیه وابسته هستند، با کاهش همراه بود. در جنوب شرقی مکزیک، کارخانه‌ای جدید برای تولید ملاط راه‌اندازی شد.

فروش در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه 4.1% افزایش یافت (سال قبل: 4.6%). بازارهای آسیای جنوب شرقی، بجز اندونزی و سنگاپور، به نرخ رشد بالایی دست یافتند. در سنگاپور، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مسکونی دولتی و در اندونزی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، با افت همراه بودند. در چین، صنعت ساخت و ساز در نیمه اول 2017 ثابت باقی ماند و باعث شد سیکا به نرخ رشد تک رقمی بالایی دست یابد.

چشم انداز 2017

اهداف استراتژیک تعیین شده برای سال 2020 با موفقیت در نیمه اول 2017 ادامه یافتند و به دستاوردهای بی‌سابقه‌ای منجر شدند. شروع قوی در ابتدای سال متضمن دستیابی به اهداف کل سال، یعنی افزایش 6 تا 8 درصدی فروش برای اولین بار و دستیابی به فروش بالای 6 میلیارد فرانک سوییس است. قیمت‌های ناپایدار و صعودی مواد اولیه چالش بزرگی در سال جاری بود. پیش‌بینی می‌شود سود عملیاتی (EBIT) برای بار دیگر با نرخ بالایی افزایش یابد. استراتژی موفق رشد با اهداف جدید برای سال 2020 در سال 2017 ادامه خواهند یافت. نتیجه نامعلوم تلاش سنت گوبین برای خرید سهام باعث شده است تا آینده‌ای نامطمئن در راه باشد.