فروش 2016
- افزایش فروش 5.6% بر حسب ارز محلی و رسیدن آن به 5.75 میلیارد فرانک سوییس در سال 2016
- رشد در تمام نواحی
- افتتاح 9 کارخانه و 4 شعبه جدید
- افزایش نامتناسب سود مورد انتظار برای کل سال
سال 2016 شاهد افزایش 5.6 درصدی فروش بر حسب ارز محلی و رسیدن آن به 5.75 میلیارد فرانک سوییس بود. سرمایهگذاریها در زمینه تاسیس کارخانهها و شعبه های جدید و همچنین ارائه محصولات جدید به بازار به رشد بالای سازمانی 4.7 درصدی کمک کردند. برای سال تجاری 2016، سود بیسابقهای پیشبینی میشود.
مجموع فروش سال 2016 5.6% افزایش یافت و به 5.75 میلیارد فرانک سوییس رسید. به واسطه آمار بسیار خوب سال قبل و تغییرات به وجود آمده در تقاضا، پیش بینیهای رشد بازار در سه ماهه چهارم 2016 محقق نشدند. تمام نواحی با افزایش گردش مالی مواجه بودند و سهم بازار بیشتری بدست آوردند. در آمریکا، مکزیک، بریتانیا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، اتریش و بخش خودرو نرخ رشد بالاتر از حد معمول به ثبت رسید.
جان جنیش، مدیرعامل: « ما با موفقیت به استراتژی رشد خود ادامه دادیم و به افزایش بیش از 5 درصدی فروش در سال تجاری 2016 دست یافتیم. ارقام بیسابقهای برای سود عملیاتی و سود خالص پیشبینی میکنیم. با افتتاح 9 کارخانه جدید، تاسیس 4 شعبه جدید و خرید 4 شرکت، بستر را برای رشد بیشتر در آینده فراهم آوردیم. این 17 سرمایهگذاری مهم به همراه تولید محصولات جدید و سازمان قوی فروش باعث شدند تا ما مطمئنتر به آینده نگاه کنیم. از تیم مدیریت جهانی و بیش از 17000 نیروی کاری شرکت، که تخصص و تعهد آنها (در مواجه با شرایط سخت پیش آمده در برخی بازارها) باز هم فروش بیسابقهای را رقم زد، تشکر میکنم.»
رشد در تمام نواحی
فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاور میانه، آفریقا) 4.8% بر حسب ارز محلی افزایش یافت. در بازارهای اصلی آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، نرخ رشد خوبی ثبت شد. رشد بالاتر از حد معمول در بریتانیا، روسیه، اروپای شرقی و آفریقا بدست آمد. سیکا 18 شعبه و 15 کارخانه تولیدی در قاره آفریقا دارد و به گسترش حضور خود در این قاره ادامه میدهد. شعبه های جدید در کویت، کامرون و جیبوتی تاسیس شدند. کارخانه جدید تولید افزودنی بتن در پایتخت اتیوپی، شهر آدیس آبابا، و کارخانه ملات در شهر کایرونی، در نزدیکی آتن، افتتاح شدند.
فروش در ناحیه آمریکای شمالی 7.8 % بر حسب ارز محلی افزایش یافت. محرکهای اصلی رشد در این ناحیه شامل توسعه سریع زنجیره تامین و سرمایهگذاری در زمینه نیروی فروش در کلانشهرهای در حال رشد میشود. خرید سه شرکت در بخشهای جذاب بازار باعث تداوم رشد در آینده میشود. شرکتهای اِل. اِم. اسکوفیلد (تولید کننده افزودنی برای بتن آماده) و صنایع FRC (تولید کننده فیبر برای بتن) به گروه سیکا پیوستند. خرید شرکت آرمکس باعث توسعه سبد محصولات سیکا در بخش پوشش ساختمان، و عایق دیوار و کف شد.
ناحیه آمریکای لاتین با افزایش فروش 5 درصدی بر حسب ارز محلی مواجه شد. مکزیک، آرژانتین و شیلی بطور چشمگیری توسعه یافتند. در مقابل، تداوم بحران اقتصادی در برزیل و افت چشمگیر ارزش تعدادی از ارزهای محلی باعث کاهش فعالیت تجاری شد. از جمله سرمایهگذاریها در این منطقه میتوان به کارخانه جدید تولید ملات در گوایاکیل در اکوادور، کارخانه خودرو برای چسب و محصولات صداگیری در سائوپائولوی برزیل، و تاسیس شعبه جدید در نیکاراگوئه اشاره کرد.
ناحیه آسیا/ اقیانوسیه به رشد 3.6% دست یافت. عملکرد پویای بازارها در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه باعث افزایش فروش شد. چین، در نیمه دوم سال، به رشد مثبتی دست یافت. سرمایهگذاریها در این ناحیه شامل خرید شرکت روناکریت (تولید کننده ملاط در هنگ کنگ)، و افتتاح کارخانه جدید در پرت در ساحل غربی استرالیا میشود. کارخانه دوم تولید ملات و افزودنی های بتن در سارابوری تایلند راهاندازی شد. اولین کارخانهها در پنوم پن (کامبوج) و یانگون (میانمار) بازگشایی شدند.
چشم انداز
افزایش بالاتر از میانگین سود باعث شد سود عملیاتی (EBIT) برای سال تجاری 2016 بین 780 تا 800 میلیون فرانک سوییس پیشبینی شود.
در سال تجاری 2017، سیکا استراتژی رشد خود را ادامه میدهد و بر رشد 6 تا 8 درصدی فروش و رسیدن به فروش 6 میلیارد فرانک سوییس برای اولین بار هدفگذاری کرده است. افزایش بالای سود، افتتاح 6 تا 8 کارخانه جدید و 3 تا 4 شعبه از دیگر اهداف سال 2017 هستند.
با افتتاح 9 کارخانه جدید، تاسیس 4 شعبه دیگر و خرید 4 شرکت، بستر لازم برای رشد بیشتر فراهم شده است. این 17 سرمایهگذاری مهم، تولید محصولات جدید و سازمان قوی فروش به گروه اجازه میدهند تا مطمئنتر به آینده نگاه کند.