نتایج FY2016
- دستاوردهای بیسابقه در بخش فروش، عایدی و گردش آزاد نقدینگی عملیاتی
- فروش 5747.7 میلیون فرانک سوییس (5.5% رشد بر حسب ارز محلی)
- سود خالص به 566.6 میلیون فرانک سوییس افزایش یافت (21.8%+)
- رشد در تمام نواحی
- افتتاح 9 کارخانه جدید، تاسیس 4 شعبه و 4 تملک
- اهداف استراتژی 2020 افزایش یافتهاند
داستان موفقیت سیکا در 2016 نیز ادامه یافت و سال بیسابقهای رقم خورد. فروش بر حسب ارز محلی 5.5% افزایش یافت و به 5747.7 میلیون فرانک سوییس رسید. تداوم رشد و مدیریت منظم هزینه به ارقام بیسابقه 795.3 میلیون فرانک سوییس (18.1%+) برای سود عملیاتی و 566.6 میلیون فرانک سوییس (21.8%+) برای سود خالص منجر شدند. 17 سرمایهگذاری مهم در این سال انجام گرفت که باعث افزایش رشد در آینده خواهد شد. از آنجا که اهداف استراتژی 2018 جلوتر از برنامه محقق شدهاند، این اهداف دوباره افزایش داده شده اند.
یان ینیش، مدیرعامل: «ما با موفقیت به استراتژی رشد خود در سال 2016 نیز ادامه دادیم و فروش و عایدی دوباره با افزایش همراه خواهد بودند. سود عملیاتی، سود خالص و گردش آزاد نقدینگی عملیاتی به ارقام بیسابقه جدیدی رسیدند. با افتتاح 9 کارخانه جدید، تاسیس 4 شعبه دیگر و خرید 4 شرکت، بستر را برای رشد بیشتر در آینده فراهم آوردیم. این 17 سرمایهگذاری مهم به همراه مسیر درست تولید محصول و سازمان قوی فروش ما را به آینده خوش بین میکنند. از تیم مدیریت جهانی و 17419 نیروی کاری شرکت، که فداکاری و تعهد مثال زدنی آنها سال پربار دیگری برای ما به بار آورد، تشکر میکنم.»
تمام نواحی با افزایش فروش مواجه بودند و سهم بازار بیشتری بدست آوردند. در آمریکا، مکزیک، بریتانیا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، اتریش و بخش خودرو نرخ رشد بالاتر از حد معمول به ثبت رسید. فروش بر حسب ارز محلی در مجموع 5.5% افزایش یافت. با احتساب نرخ تبدیل 0.8%-برای فرانک سوییس، فروش با 4.7 درصد افزایش به 5747.7 میلیون فرانک سوییس رسید.
حصول سود بیسابقه
تداوم رشد باعث افزایش نامتناسب سود عملیاتی و سود خالص شد. بهبود مداوم حاشیه سود برای بیستمین فصل پیاپی و مدیریت پایدار هزینه از محرکهای مثبت اصلی بودند. در نتیجه، سود عملیاتی (795.3 میلیون فرانک سوییس، 18.1%+) و سود خالص (566.6 میلیون فرانک سوییس، 21.8%+) بیسابقهای در سال تجاری 2016 حاصل شد. گردش آزاد نقدینگی عملیاتی در مجموع به 586.5 میلیون فرانک سوییس (29.9%+) رسید.
رشد در تمام نواحی
فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا) 4.6% بر حسب ارز محلی افزایش یافت. بازارهای اصلی آلمان، فرانسه، اسپانیا، و ایتالیا به نرخ رشد خوبی دست یافتند. در بریتانیا، روسیه، اروپای شرقی و آفریقا رشد بالاتر از حد میانگین مشاهده شد.
فروش در ناحیه آمریکای شمالی 7.8% بر حسب ارز محلی افزایش یافت. این افزایش تا حد زیادی به توسعه سریع زنجیره تامین و سرمایهگذاریها در بخش کادر فروش در کلانشهرها مربوط میشود.
در ناحیه آمریکای لاتین، افزایش فروش 5.1 درصدی بر حسب ارز محلی ثبت شد. مکزیک، آرژانتین و شیلی همگی به خوبی توسعه یافتند. در مقابل، تداوم بحران اقتصادی در برزیل و افت چشمگیر ارزش تعدادی از ارزهای محلی باعث کاهش فعالیت تجاری در چند کشور منطقه شد.
رشد در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه به 3.6% بر حسب ارز محلی رسید. عملکرد بسیار خوب بازارها در آسیای جنوب شرقی و ناحیه اقیانوسیه به فروش بالا منجر شد. سیکا، در نیمه دوم سال، به نرخ رشد پایداری نیز در چین دست یافت.
17 سرمایهگذاری مهم به عنوان محرکهای رشد
توسعه سریع بازارهای رشد در سال 2016 نیز با 17 سرمایهگذاری مهم در 9 کارخانه جدید، 4 شعبه جدید و 4 خرید دیگر ادامه یافت.
در ناحیه EMEA، کارخانه جدید مخلوط بتن در پایتخت اتیوپی، آدیس آبابا، افتتاح شد و کارخانه ملاط در شهر کایرونی، در نزدیکی آتن، به مرحله تولید رسید. شرکتهای تابعه جدیدی در کویت، کامرون و جیبوتی تاسیس شدند.
با هدف تداوم رشد در آینده، سه شرکت در ناحیه آمریکای شمالی خریداری شدند. اِل. اِم. اسکوفیلد (تولید کننده افزودنیهای رنگ برای بتن آماده)، و صنایع FRC (تولید کننده فیبر برای بتن) هر دو به گروه سیکا پیوستند. خرید آرمَکس به توسعه سبد محصولات سیکا در زمینه پوشش ساختمانی، و عایق دیوار و کف کمک شایانی کرد.
سرمایهگذاریها در آمریکای لاتین شامل افتتاح کارخانه جدید برای تولید ملات در شهر گوایاکیل در اکوادور، کارخانه خودرو برای چسب و محصولات صداگیری در شهر سائوپائولوی برزیل، و تاسیس شعبه جدید در شهر ماناگوئه، پایتخت نیکاراگوئه، میشوند.
در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه، شرکت تولید کننده ملات با نام روناکریت (با مسئولیت محدود) در هنگ کنگ خریداری شد. کارخانههای جدیدی نیز در شهر پرت در استرالیا، شهر سارابوری در تایلند، شهر پنوم پن در کامبوج، و شهر یانگون در میانمار راهاندازی شدند.
72 اختراع جدید
896 کارمند سیکا در بخش تحقیق و توسعه به نوآوری مشغول هستند و بسیاری از آنها در زمینه تحقیق و توسعه بنیادی محصولات جدید در 20 مرکز فناوری جهانی کار میکنند. در سال مالی 2016، 72 اختراع جدید ثبت شد و تعداد زیادی از محصولات جدید روانه بازارهای هدف شدند.
تایید استراتژی رشد و افزایش اهداف 2010
از آنجا که اهداف استراتژی 2018 دو سال زودتر محقق شدند، سیکا، به همراه مدیران ارشد سرتاسر جهان، اهداف استراتژی نیمه دوم 2016 را بازبینی کردند. سپس هیئت مدیره مدل رشد را تایید و اهداف را افزایش داد. اکنون هدف سیکا، رسیدن به حاشیه سود عملیاتی 14 تا 16 درصد (قبلاً 12 تا 14 درصد) و جریان آزاد نقدینگی عملیاتی بالای 10% (قبلاً بالاتر از 8%) است. قرار است بازده سرمایه در کار به بیش از 25% برسد. همچنین قرار است تا سال 2020، تعداد 30 کارخانه و 8 شعبه جدید تاسیس شود. رشد فروش سالیانه در بازه 6 تا 8 درصد باقی خواهد ماند. سیکا قصد دارد تا سال 2020، EBIT را به بیش از 1 میلیارد فرانک سوییس افزایش دهد.
موقعیت هیئت مدیره تایید شده توسط دادگاه
بر اساس رای دادگاه ایالتی زوگ در تاریخ 27 اکتبر 2016، تمام ادعاهای شرکت شنکر- وینکلر (SWH) رد شد. دادگاه تایید کرد که ممنوعیت انتقال سهام (طبق بند 4 اساسنامه سیکا)، شامل فروش سهام سیکا توسط SWH به سنت- گوبین نیز میشود. این تصمیم قاطعانه دادگاه بدوی باعث تقویت موقعیت اعضای مستقل هیئت مدیره شد و به اقدامات سیکا در دو سال اخیر مشروعیت بخشید.
پیشنهاد افزایش 31 درصدی سود سهام
در مجمع عمومی سالیانه، هیئت مدیره به سهامداران افزایش 31 درصدی سود سهام را پیشنهاد خواهد کرد و به این ترتیب سود سهام برای هر سهم بینام به 102 فرانک سوییس (سال 2015: 78 فرانک سوییس) و برای هر سهم ثبت شده به 17 فرانک سوییس (سال 2015: 13 فرانک سوییس) میرسد.
چشم انداز 2017: تداوم رشد، سود بیشتر
با افتتاح 9 کارخانه جدید، تاسیس 4 شعبه دیگر و خرید 4 شرکت، سیکا بستر را برای رشد بیشتر در 2016 فراهم کرد. این 17 سرمایهگذاری مهم، مسیر درست تولید محصول و سازمان قوی فروش گروه را به آینده خوش بین میکند.
اهداف سال تجاری 2017 عبارتند از تداوم استراتژی رشد، افزایش فروش 6 تا 8 درصد و رسیدن به مبلغ 6 میلیارد فرانک سوییس، افتتاح 8 کارخانه جدید، و تاسیس 3 شعبه. افزایش EBIT و سود خالص باید با نرخ بالایی افزایش یابند.