گزارش 9 ماهه 2016

  •  افزایش فروش 6.3 درصدی بر حسب ارز محلی (5.8% بر حسب فرانک سوییس)
  • رشد در تمام مناطق
  •  سود عملیاتی (EBIT) 20.6%، سود خالص تا 22.9%
  • تداوم استراتژی رشد با تاسیس چهار شعبه و هشت کارخانه جدید
  •  تایید اهداف سالیانه 2016- پیش‌بینی فروش و سود بی‌سابقه

در 9 ماه اول 2016، روند رشد فروش با افزایش 6.3 درصدی بر حسب ارز محلی ادامه یافت. رشد سازمانی با نرخ 5.2% از اهداف پیش‌بینی شده فراتر رفت. شرایط پایدار نرخ ارز باعث شد تاثیر ارز نسبتا کم باشد (0.5- درصد) و رشد فروش بسیار خوب 5.8% بر حسب فرانک سوییس و فروش بی‌سابقه 4.33 میلیارد فرانک سوییس بدست آید.

حاشیه سود بی‌سابقه

با وجود مشکلات زیاد در سه ماهه سوم، رشد فروش در تمام نواحی ادامه یافت و در این سه ماه، افزایش بی‌سابقه 15.6% (سال قبل: 13.7%) برای حاشیه سود عملیاتی (EBIT) بدست آمد. بنابراین، در سه ماهه سوم، نوزدهمین بهبود متوالی حاشیه سود رقم خورد. این نتایج بسیار خوب به مدل رشد سیکا، در خصوص افزایش حاشیه سود ناخالص و تولید کم هزینه، مربوط می‌شوند. سود عملیاتی، سود خالص و گردش نقدینگی به مقادیر بی‌سابقه‌ای در 9 ماهه اول امسال رسیدند. سود عملیاتی (EBIT) 20.6% (101+ میلیون فرانک سوییس)، سود خالص 22.9% و گردش نقدینگی 43.8% افزایش یافتند.

یان ینیش، مدیر عامل: «در سال 2016، ما با تاسیس چهار شعبه و هشت کارخانه جدید، به استراتژی رشد خود ادامه دادیم. تعهد و عملکرد کارکنان شرکت در 97 کشور مختلف از ارکان موفقیت سیکا به حساب می‌آیند. رشد فروش و قابلیت بهبود حاشیه سود در هر سه ماه از جمله نتایج اثرگذار اجرای استراتژی رشد سیکا هستند. از تلاش فراوان تیم جهانی در شرایط نسبتا سخت تشکر می‌کنم. به لطف این تلاش و همچنین قدرت مدل رشد سیکا، می‌توانیم با اطمینان چشم انتظار دستاوردهای 2016 و سال پیش رو باشیم.»

رشد در تمام نواحی

فروش در ناحیه EMEA (اروپا، خاورمیانه، آفریقا)، در 9 ماه اول، 5.3% افزایش یافت. تقاضا در بازار اروپای غربی، و همچنین بازارهای اصلی آلمان، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا، به سطح مناسبی رسیدند. اروپای شرقی به نرخ رشد مناسبی دست یافت. بیشترین افزایش فروش در آفریقا با نرخ 20% حاصل شد. سیکا 18 شعبه و 14 کارخانه تولیدی در قاره آفریقا دارد و به گسترش حضور خود ادامه می‌دهد. شعبه های جدیدی در کویت، کامرون و جیبوتی تاسیس شدند. کارخانه جدید ملات نیز در شهر کایرونی، در نزدیکی آتن، افتتاح شد.

بیشترین رشد در آمریکای شمالی، با افزایش فروش 9.9% بر حسب ارز محلی، حاصل شد. محرک‌های اصلی رشد در این ناحیه شامل سرمایه‌گذاری در زمینه کادر فروش و توسعه سریع زنجیره تامین در دو سال گذشته از 11 به 21 کارخانه در کلان‌شهرها می‌شود. در سال ارائه گزارش، سیکا دو شرکت را نیز خریداری کرده است. شرکت آمریکایی اِل. اِم. اسکوفیلد (تولید کننده افزودنی برای بتن آماده) و صنایع FRC (تولید کننده فیبر برای بتن) از جمله این خریدها هستند. زمینه فعالیت هر دو شرکت جزو بازارهای با رشد بالا در صنعت ساختمان آمریکای شمالی هستند.

ناحیه آمریکای لاتین به افزایش فروش 5.6درصدی بر حسب ارز محلی دست یافت. مکزیک، آرژانتین و شیلی بطور چشمگیری توسعه یافتند. در مقابل، تداوم بحران اقتصادی در برزیل و افت چشمگیر ارزش تعدادی از ارزهای محلی باعث کاهش فعالیت تجاری شد. از جمله سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه می‌توان به کارخانه جدید تولید ملات در اکوادور، کارخانه خودرو برای چسب و محصولات صداگیری در برزیل، و تاسیس شعبه جدید در نیکاراگوئه اشاره کرد.

رشد در ناحیه آسیا/ اقیانوسیه 3.8% افزایش یافت. در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، بازده فروش دو رقمی بدست آمد. چین، پس از افت فروش در دو دوره سه ماهه، به رشد مثبت در سه ماهه سوم دست یافت. فروش در ژاپن پایدار بود. جدیدترین سرمایه‌گذاری‌ها در این ناحیه شامل افتتاح کارخانه جدید در پرت در ساحل غربی استرالیا می‌شود. کارخانه دوم تولید ملات و افزودنی های بتنی در سارابوری تایلند نیز راه‌اندازی شد. اولین کارخانه‌ها در پنوم پن (کامبوج) و یانگون (میانمار) بازگشایی شدند.

چشم انداز 2016

در 9 ماهه اول 2016، راهبرد 2018 با کسب نتایج بی‌سابقه تداوم یافت. اهداف سالیانه 2016 را می‌توان تایید کرد. پیش‌بینی می‌شود در این سال، فروش به حدود 5.8 میلیارد فرانک سوییس برسد و سود عملیاتی (EBIT) بین 780 تا 800 میلیون فرانک سوییس باعث افزایش حاشیه سود شود. با تاسیس چهار شعبه و هشت کارخانه جدید، تعداد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از برنامه تعیین شده جلوتر است. نتیجه نامعلوم تلاش سنت گوبین برای خرید سهام باعث شده است تا آینده‌ای نامطمئن در راه باشد.